تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی نسبی در بافت‌های فرسوده

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: برخی محلات با وجود اینکه در بافت‌های فرسوده قرار دارند، اما واجد ارزش‌های کیفی بوده و نیازی به نوسازی ندارند که به این منظور تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی نسبی در دستور کار قرار گرفته است.

و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عبدالرضا گلپایگانی در بیست‌وپنجمین جلسه شورای نوسازی مسکن که با حضور مجازی مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور و مسئولان شهرداران شهرهای هدف بازآفرینی شهری برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد شرکت تقویت شبکه اقدام مشترک برای دستیابی به بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی با اشاره به این که مهم‌ترین راهبرد شرکت، تقویت شبکه اقدام مشترک برای دستیابی به بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است، افزود: نبود مدیریت یکپارچه یکی از نقاط آسیب‌پذیر برنامه‌های توسعه‌ای کشور به شمار می‌رود و برنامه اقدام مشترک می‌تواند یک تمرین در زمینه اجرایی کردن مدیریت یکپارچه در حوزه کالبدی شهرها و نیز تأمین سرانه‌های خدماتی باشد.

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه تا قبل از دهه ۱۳۷۰ وظیفه شهرداری‌ها تنها مدیریت فضاهای شهری بوده و شهرسازی را دیگر نهادها بر عهده داشتند، عنوان کرد: از دهه ۷۰ به بعد با تغییر سیاست‌ها، مسئولیت شهرسازی نیز بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد و اکنون وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نماینده حاکمیت وظیفه تسهیلگری دارد. بنابراین شبکه منسجم اقدام مشترک باید تقویت شود؛ واقعیت این است که بدون اقدام مشترک و همراهی سایر نهادهای مرتبط به‌ویژه شهرداری‌ها بازآفرینی شهری موفق نخواهد شد.

گلپایگانی تصریح کرد: در میدان عمل، خط مقدم جبهه برای رفع مشکلات کالبدی، رفع معضلات اجتماعی و اقتصادی شهرها، توانمندسازی ساکنان محلات هدف و کنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهرداری‌ها هستند و سازمان‌های دیگر نباید شهرداری‌ها را در این مسیر تنها بگذارند.

وی ادامه داد: در نظر داریم با کمک و یاری شهرداری‌ها و دیگر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار موانع موجود بر سر نوسازی و بازآفرینی شهری را برطرف کرده و به سمت افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف گام بر داریم.

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: تنها به‌دنبال تغییرات کالبدی و ساخت‌وساز صرف نیستیم، بلکه هم‌زمان باید ایمنی، کیفیت زندگی و سرانه خدمات هفتگانه نیز ارتقا پیدا کند تا نسل‌های آینده در محیط مناسب‌تری رشد کنند. در این مسیر شهرداری‌هایی که بیشترین همکاری را در اقدام مشترک داشته باشند از امکانات و کمک‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

گلپایگانی با اشاره به مقاوم‌سازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بیان کرد: هر چند نوسازی این بافت‌ها یک مسئله ضروری است، اما هم‌زمان مقاوم‌سازی هم باید مد نظر قرار گیرد. برخی محلات با وجود اینکه در بافت‌های فرسوده قرار دارند، اما واجد ارزش‌های کیفی بوده و نیازی به نوسازی ندارند، بنابراین باید به سمت مقاوم‌سازی آن‌ها برویم که تشخیص این امر بر عهده شهرداری‌هاست، همچنین برای این منظور تدوین دستورالعمل مقاوم سازی نسبی در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی سهم استان‌ها در ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

وی در ادامه با اشاره به تکلیف قانونی ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد گفت: رسیدن به این عدد چندان دور از دسترس نیست و در سال‌های ۹۲ تا ۹۳ آمار ساخت‌وساز به این عدد نزدیک بود، بنابراین باید با کمک هم برای تحقق ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محله‌های هدف بازآفرینی تلاش کنیم. همچنین باید با بررسی مجدد، سهم استان‌ها از این میزان مشخص شود.

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که ورود اطلاعات به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: این اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی شرکت برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده قرار می‌گیرد و از سوی دیگر از این طریق تلاش‌های ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها قابل ارزیابی بوده و می‌توان نواقص و موانع را از بین برد، در واقع اطلاعات این سامانه تابلوی شفافی است که برای ادامه مسیر نوسازی الزامی است، بنابراین از مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و نیز شهرداری‌ها می‌خواهم که در ورود اطلاعات به این سامانه جدیت بیشتری به خرج دهند.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه یکی از درخواست‌های قانونی، کاهش زمان صدور پروانه در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌هاست، گفت: پیشنهادم این است که در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری، زمان درخواست متقاضی برای صدور تا زمان صدور پروانه توسط شهرداری درج و بازه زمانی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده مشخص شود. در این صورت چنانچه شهرداری در این بازه سه ماهه موفق به صدور پروانه نشده باشد، موانع موجود را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام می‌کند.

وی با اشاره به این که نوسازی بافت‌های فرسوده یک ضرورت انکارناپذیر است، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده از ظرفیت مناسبی برای ساخت‌وساز برخوردار است و برای رسیدن به توسعه درون‌زا باید از ظرفیت‌های بافت همچون وجود زیرساخت‌ها، زمین‌های قهوه‌ای، کارخانه‌جات متروکه، پادگان‌های داخل شهر و بارگذاری‌های مجدد استفاده کنیم در این صورت از مشکلات مدیریت شهری هم کاسته خواهد شد.

طرح کلید به کلید

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به طرح کلید به کلید گفت: برای تأمین زمین این طرح می‌توان از املاک مجاور بافت‌های فرسوده استفاده کرد. بر اساس قانون در صورتی که املاک مجاور بافت‌های فرسوده برای نوسازی بافت مورد استفاده قرار گیرد، مشمول تسهیلات بافت‌های فرسوده می‌شود و امکان مناسبی برای طرح کلید به کلید است.

گلپایگانی درباره بافت‌های تاریخی نیز گفت: در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی مصوب سال ۱۳۹۸ بندی با عنوان انتقال حق توسعه) (TDR آورده شده است. با اجرای طرح انتقال حق توسعه، می‌توان بافت تاریخی را بدون آنکه حقی از کسی تضییع شود، حفظ کرد. شیوه‌نامه انتقال حق توسعه در معاونت شهرسازی و معماری در حال تهیه است و این اقدام مهم می‌تواند نتایج درخشانی در حفظ ارزش‌های تاریخی داشته باشد.

وی توضیح داد: بر این اساس چنانچه در محدوده‌ای امکان ساخت چهار طبقه وجود نداشته باشد، سازنده می‌تواند دو طبقه مازاد بر ضوابط میراث فرهنگی را در جای دیگر بسازد، در واقع این ابزار امکان انتقال دارایی‌ها را با ایجاد انگیزه در مالکان زمین یا ساختمان در مناطق معین فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha